Viden og metoder, der skaber effekt i praksis
Velkommen til min videnside.
Her finder du to spor – alt efter hvad du søger:
📘 Artikler & inspiration – hvor du kan læse refleksioner, konkrete råd og perspektiver om ledelse, samarbejde og udvikling.
🛠️ Min tilgang & metoder – hvor du får indblik i de modeller og værktøjer, jeg anvender, når jeg hjælper ledere, teams og organisationer med at skabe udvikling, der holder.
Artikler & inspiration
- Hybridledelse: Hvordan skaber du sammenhængskraft i hybride teams?🚀 Hvordan sikrer du et stærkt samarbejde og engagement i hybride teams? edelse af hybride og tværfunktionelle teams stiller nye krav til ledere. Medarbejdere arbejder… Læs mere: Hybridledelse: Hvordan skaber du sammenhængskraft i hybride teams?
- Forandring: Hvordan du får folk med dig🚀 Hvordan sikrer du succesfuld forandring uden at miste engagement? Forandringer er uundgåelige i enhver organisation, men mange ledere oplever udfordringer, når medarbejdere møder dem… Læs mere: Forandring: Hvordan du får folk med dig
- Navigering i kompleksitet🚀 Hvordan træffer du de rette beslutninger i en verden præget af kompleksitet og forandring? Ledere i dag står over for et stigende antal komplekse… Læs mere: Navigering i kompleksitet
- Performance med Mening: Hvordan du balancerer trivsel og resultater🚀 Hvordan sikrer du en stærk performancekultur uden at ofre trivsel? I mange organisationer oplever ledere en udfordring: Hvordan skaber man en arbejdsplads, der både… Læs mere: Performance med Mening: Hvordan du balancerer trivsel og resultater
- Fra Drift til Ledelse – Hvordan du skaber mere tid til strategi og personale🚀 Hvorfor kæmper mange ledere med at finde tid til strategi, personaleledelse og egen udvikling? For mange ledere føles hverdagen som en endeløs række af… Læs mere: Fra Drift til Ledelse – Hvordan du skaber mere tid til strategi og personale
MIN TILGANG & METODER
Hvordan skaber man udvikling, der ikke forsvinder i hverdagen?
Det kræver mere end ny viden. Det kræver refleksion, træning – og en metode, der skaber bevidst handling.
Jeg arbejder ud fra veldokumenterede modeller og værktøjer, som kombinerer filosofisk refleksion, psykologisk indsigt og praktisk ledelse. Målet er altid det samme: At skabe effekt, du kan mærke – i relationerne, i samarbejdet og i resultaterne.
Her kan du se et udvalg af de metoder, jeg bruger i mit arbejde med ledere, teams og organisationer:
Personligt lederskab
Individets vækst og selvforståelse.
I forbindelse med personlig udvikling anvender jeg følgende metoder og modeller:
- Insights Discovery & MBTI – Personlighedsværktøjer, der fremmer selvindsigt og forståelse for egne præferencer.
- Kierkegaards eksistentialisme – Filosofisk tilgang til at forstå individets valg og ansvar i livet.
- Emotionel intelligens (Goleman, 2017) – Udvikling af evnen til at genkende og håndtere egne og andres følelser.
- Atomic Habits (Clear, 2018) – Strategier til at opbygge gode vaner og bryde dårlige for personlig effektivitet.
- Eisenhower Matrix – Prioriteringsværktøj til at skelne mellem vigtige og presserende opgaver for bedre tidsstyring.
- Scoullers fire dimensioner af ledelse – Udvikling af personligt, privat, offentligt og strategisk lederskab.
Teamudvikling
Styrkelse af teamets dynamik og samarbejde.
I den forbindelse anvender jeg følgende metoder og modeller:
- Hackmans model for effektive teams – Fem nøglefaktorer, der sikrer høj teamperformance.mpetencerne udvikles og skaber effektive resultater.
- Lencionis teammodel – Identificering og håndtering af de fem dysfunktioner i et team for at forbedre samarbejde.
- Psykologisk tryghed (Edmondson, 2018) – Skabelse af et miljø, hvor teammedlemmer føler sig sikre ved at tage risici og dele idéer.
- TKI (Thomas-Kilmann Conflict Mode Instrument) – Værktøj til at forstå og håndtere forskellige konfliktstile i teamet.
- Feedback SBI (Situation-Behavior-Impact) – Struktureret metode til at give konstruktiv feedback baseret på specifikke situationer.
- Tuckman’s teamudviklingsmodel – Forståelse af teamets udviklingsfaser (Forming, Storming, Norming, Performing).
Ledelsesudvikling
Udvikling af effektive og autentiske ledere.
Jeg hjælper ledere med at:
- Opbygge en stærk organisationskultur gennem værdibaseret ledelse.
- Tilpasse deres ledelsesstil for at motivere og udvikle medarbejdere.
- Skabe klarhed, retning og engagement i deres teams.
I forbindelse med ledelsesudvikling anvender jeg blandt andet følgende centrale metoder og modeller:
- Situationsbestemt Ledelse II – En model, der hjælper ledere med at tilpasse deres ledelsesstil til medarbejdernes kompetencer og motivation.
- Kierkegaards eksistensfilosofi – Filosofisk tilgang til at styrke autenticitet og bevidste valg i lederskabet.
- Scoullers fire dimensioner af ledelse – Model til at udvikle personligt, team-, organisatorisk og strategisk lederskab.
- Insights Discovery – Personprofilværktøj, der hjælper ledere med at forstå sig selv og andre bedre for at skabe stærkere relationer og ledelseseffekt.
- Lencionis teammodel – Værktøj til at opbygge effektive og samarbejdende lederteams gennem tillid og ansvarlighed.
- Culture Design Canvas – Struktureret metode til at kortlægge og udvikle en stærk organisationskultur.
- Feedbackmodeller (OIS, SBI) – Teknikker til at give konstruktiv og udviklingsfremmende feedback.
- TKI (Thomas-Kilmann Conflict Mode Instrument) – Model til at identificere og håndtere konflikter i ledelsesmæssige kontekster.
Organisationsudvikling
Forbedring af strukturer og kulturer.
I forbindelse med personlig udvikling anvender jeg følgende metoder og modeller:
- RACI-modellen – Skaber klarhed over ansvar og beslutningstagning i organisationer.
- Culture Design Canvas – Værktøj til at forme og optimere organisationskultur.
- Situationsbestemt ledelse II (Blanchard et al.) – Tilpasning af ledelsesstil efter medarbejdernes behov.
- 1:1 samtaler med LVK-modellen – Struktur til effektive ledelsesdialoger med medarbejdere.
- Forandringsledelse (Kotter, 1996) – Otte-trins model til succesfuld implementering af forandringer.
- OKR (Objectives & Key Results) – Fokus på klare mål og eksekvering.